Pokolenie X – kim jesteśmy?

Pokolenie X – kim jesteśmy? Należę do pokolenia X. Pamiętam stan wojenny, obalenie berlińskiego muru i ten specyficzny dźwięk, kiedy pierwszy raz łączyłam się przez modem z Internetem. Pierwszą komórkę kupiłam w trakcie studiów, a w referendum głosowałam w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wchodziłam na rynek pracy, który oczekiwał innowacji i ogromnego zaangażowania.

W firmach, w którym pracują osoby w tak różnym wieku, w naturalny sposób pojawiają się spięcia i zróżnicowane oczekiwania zarówno wobec siebie, jak i pracodawcy. Nie ma w tym niczego dziwnego – potrzeby wynikają z wieku, ale też ze specyfiki czasów, w których się urodzili. Ważniejsze wydaje się dostrzeganie różnic i wzmacnianie komunikacji.

Do pokolenia X są zaliczane osoby, które urodziły się mniej więcej w latach 1965–1980. W tej chwili są to osoby około +/- 40-letnie: zazwyczaj wykształceni i doświadczeni eksperci w swoich dziedzinach.

Byliśmy świadkami zmiany ustroju, zmian technologicznych (Internet, telefony komórkowe) i globalizacji.

Z kolei pokolenie Y (pokolenie Millenium) to osoby urodzone w latach 1981–1997, które wchodziły w dorosłość na przełomie wieków. Są określane jako pewne siebie, nastawione na rozwój i sukces. Nazywa się ich czasem pokoleniem whY („Dlaczego?”) – praca, życie prywatne, cele muszą mieć dla nich sens i być zgodne w wyznawanymi przez nich wartościami. Ponadto ważne jest dla nich zachowanie work-life balance.

Pokolenie Z to młode osoby (urodzone w 1997 roku i później), dopiero wchodzące na rynek pracy. Dla nich wirtualna rzeczywistość jest elementem życia – zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Stanowią duże wyzwanie zwłaszcza dla menedżerów z pokolenia X – bywają roszczeniowi i wierzą w łatwy sukces, choć nie posiadają ani wystarczającej wiedzy, ani doświadczenia.

Jako pokolenie X – jesteśmy pokoleniem transformacji, dla którego ważne są praca, autorytety, innowacyjność, niezależność i wiedza – w końcu na naszych oczach tak bardzo zmieniał się świat.

Potencjał pokolenia X:

Identyfikacja z firmą

Osoby z pokolenia X cenią sobie stabilizację oraz potrafią być lojalne względem swojego pracodawcy. Cenimy sobie miejsca pracy, które dostrzegają nasz potencjał.

Wiedza, doświadczenie i umiejętności

Pokolenie X ceni sobie wiedzę – to dla nas wartość. W połączeniu z doświadczeniem zawodowym stanowi o naszej wartości na rynku pracy.

Niezależność

Cenimy sobie niezależność, nie boimy się odpowiedzialności. Nie potrzebujemy gotowych instrukcji, ponieważ umiemy pracować z świecie ciągłej zmiany oraz czerpać ze swojego doświadczenia.

Etos pracy

Rozwój zawodowy to dla nas ważny aspekt życia. Praca jest dla nas ważna- chcemy się czuć potrzebni i docenieni. To stanowi dla nas wartość samą w sobie.